دستگاه ترمز بازيابي چگونه كار مي‌كند؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دستگاه ترمز بازيابي چگونه كار مي‌كند؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 206
نویسنده : محسن دلاور

برای بزرگنمایی کلیک کنید

هنگامي كه در يك خودروي معمولي ترمز مي‌كنيم، علاوه بر اينكه از سرعت خودرو كم مي‌كنيم، مقدار زيادي انرژي را نيز هدر مي‌دهيم زيرا اين خودروها نمي‌توانند انرژي جنبشي خود را بازيابي كنند و انرژي به شكل گرما هدر مي‌رود.
اما اگر اين انرژي را بازيابي كنيم و به انرژي الكتريكي تبديل كنيم، چه مي‌شود؟ اين همان كاري است كه در خودروهاي داراي دستگاه ترمز بازيابي صورت مي‌گيرد. خودروهاي دوگانه‌سوز (الكتريكي و سوخت فسيلي) مانند تويوتا پريوس و خودروهاي تمام الكتريكي مانند تسلارو دستر، دستگاه ترمز بازيابي دارند. در دستگاه‌هاي ترمز معمولي كه بر اساس اصطكاك كار مي‌كنند، هنگامي كه ترمز مي‌گيريم، از تماس يك صفحه با يك جسم گردنده، اصطكاك ايجاد مي‌شود اما در خودروهاي داراي دستگاه بازيافت انرژي، از يك موتور الكتريكي استفاده مي‌شود كه در جهت عكس مي‌چرخد. با اين كار، هم از سرعت خودرو كم مي‌شود و هم باتري شارژ مي‌شود. طرز كار دستگاه نيز به اين صورت است كه در خودروهاي دوگانه‌سوز و الكتريكي، هنگامي كه خودرو رو به جلو حركت مي‌كند، يك موتور الكتريكي، انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل مي‌كند و بنابراين انرژي لازم براي حركت چرخ‌ها فراهم مي‌شود اما وقتي كه از اين موتور الكتريكي در جهت عكس استفاده كنيم، موتور الكتريكي به يك مولد الكتريكي (ژنراتور) تبديل مي‌شود. هنگامي كه بدانيم دستگاه ترمز بازيابي مي‌تواند مصرف انرژي را بين 10 تا 25درصد كاهش دهد، به مزيت‌هاي اين فناوري پي‌مي‌بريم. اهميت اين دستگاه وقتي بيشتر مي‌شود كه به ياد آوريم يكي از مهم‌ترين مشكلات خودروهاي الكتريكي دوام شارژ باتري‌هاي آن است.




:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: